جهانگیری در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

«طرح الف و ب» دانشگاه را به کدام جهت می‌برد؟ | حرکت اعضای هیئت علمی در مسیر کارآفرینی و مسئله‌محوری

تغییر جهت دانشگاه از آموزش‌گرایی به کارآفرینی، تحقیق و تولیدعضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: اجرای طرح الف و ب، اعضای هیئت علمی را تشویق به حرکت در مسیر دانشگاه کارآفرین و مسئله‌محور می‌کند تا تحقیقات به صورت هدفمند انجام شود.
آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان

مهدی جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با توجه به اجرای طرح الف و ب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بر اساس بخشنامه «الف» و «ب» عضو هیئت علمی تمام وقت نوع «الف» موظف به انجام نظام‌مند ۳۲ ساعت و عضو هیئت علمی تمام‌وقت «ب» موظف به انجام نظام‌مند ۱۶ ساعت کار علمی یا معادل آن در هفته مشتمل بر تدریس، پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایان‌نامه و رساله دکتری) و پژوهش‌های درون و برون‌سازمانی فعالیت‌های فناورانه، مشاوره، داوری مقاله یا رساله، مشاوره آموزشی و فرهنگی تربیتی دانشجویان، مشارکت در تحصیل درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه، مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزش‌های کوتاه‌مدت، مدیریت آزمایشگاه و کارگاه یا کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است.




بیشتر بخوانید:


صیانت از جایگاه اعضای هیئت علمی در «طرح الف و ب»


ارتقای جایگاه دانشگاه با اجرای «طرح الف و ب»


استادان در «طرح الف و ب» سیاستگذار و مجری هستند


طرح «الف» و «ب» اعضای هیئت علمی چه مزایایی دارد؟


۵ نکته برای اجرای مؤثرتر طرح الف و ب


اختیاری‌بودن نکته اساسی طرح الف و ب




وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها باید با محور آموزش و پژوهش به سمت دانشگاه کارآفرین و مسئله‌محور حرکت کنند و تحقیقات به صورت هدفمند انجام شود؛ بنابراین اعضای هیئت علمی در طرح الف و ب تشویق می‌شوند تا در این راستا گام برداشته و از مزایای مادی و حقوق بیشتر بهره‌مند شوند.


عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد یادآور شد: دانشگاه‌هایی با اهداف صد درصد آموزشی دیگر کارکرد و متقاضی ندارند و داوطلبان برای ورود به این نوع دانشگاه با توجه به آینده مبهم کاری، اشتیاق و علاقه کمتری دارند و این ایده مدیریتی ایجادشده در دانشگاه آزاد اسلامی (طرح الف و ب) موجب می‌شود تا تغییر جهت از آموزش‌گرا به کارآفرینی، تحقیق، تولید و سرانجام ایجاد مکان‌ها صورت پذیرد.



جهانگیری تشریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های بسیار عالی تولید و اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی مانند زمین‌های کشاورزی، پایلوت‌های صنعتی و نیمه صنعتی و از همه مهم‌تر شبکه و بازار داخلی واحدهای دانشگاهی به نظر می‌رسد طرح «الف» و «ب» در مقایسه با طرح‌های موازی دیگر دانشگاه‌ها بازده بهتری داشته و منتج به دستاوردهای مفیدتری شود.


وی تبیین کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای گسترش اقدامات دانش‌بنیان خود و ایجاد تحول اساسی در حوزه فناوری رویکرد جدیدی اتخاذ کرده، اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی باید درصدد مسئله‌محوری و تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات دانش‌بنیان خود باشند تا بتوانند پا به پای دانشگاه‌های مطرح دنیا در این حوزه گام بردارند.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا