«طرح الف و ب» دانشگاه را به کدام جهت میبرد؟ | حرکت اعضای هیئت علمی در مسیر کارآفرینی و مسئلهمحوری
مهدی جهانگیری در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با توجه به اجرای طرح الف و ب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بر اساس بخشنامه «الف» و «ب» عضو هیئت علمی تمام وقت نوع «الف» موظف به انجام نظاممند ۳۲ ساعت و عضو هیئت علمی تماموقت «ب» موظف به انجام نظاممند ۱۶ ساعت کار علمی یا معادل آن در هفته مشتمل بر تدریس، پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری) و پژوهشهای درون و برونسازمانی فعالیتهای فناورانه، مشاوره، داوری مقاله یا رساله، مشاوره آموزشی و فرهنگی تربیتی دانشجویان، مشارکت در تحصیل درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه، مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزشهای کوتاهمدت، مدیریت آزمایشگاه و کارگاه یا کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است.
بیشتر بخوانید:
صیانت از جایگاه اعضای هیئت علمی در «طرح الف و ب»
ارتقای جایگاه دانشگاه با اجرای «طرح الف و ب»
استادان در «طرح الف و ب» سیاستگذار و مجری هستند
طرح «الف» و «ب» اعضای هیئت علمی چه مزایایی دارد؟
۵ نکته برای اجرای مؤثرتر طرح الف و ب
اختیاریبودن نکته اساسی طرح الف و ب
وی اضافه کرد: دانشگاهها باید با محور آموزش و پژوهش به سمت دانشگاه کارآفرین و مسئلهمحور حرکت کنند و تحقیقات به صورت هدفمند انجام شود؛ بنابراین اعضای هیئت علمی در طرح الف و ب تشویق میشوند تا در این راستا گام برداشته و از مزایای مادی و حقوق بیشتر بهرهمند شوند.
عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد یادآور شد: دانشگاههایی با اهداف صد درصد آموزشی دیگر کارکرد و متقاضی ندارند و داوطلبان برای ورود به این نوع دانشگاه با توجه به آینده مبهم کاری، اشتیاق و علاقه کمتری دارند و این ایده مدیریتی ایجادشده در دانشگاه آزاد اسلامی (طرح الف و ب) موجب میشود تا تغییر جهت از آموزشگرا به کارآفرینی، تحقیق، تولید و سرانجام ایجاد مکانها صورت پذیرد.
جهانگیری تشریح کرد: با توجه به زیرساختهای بسیار عالی تولید و اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی مانند زمینهای کشاورزی، پایلوتهای صنعتی و نیمه صنعتی و از همه مهمتر شبکه و بازار داخلی واحدهای دانشگاهی به نظر میرسد طرح «الف» و «ب» در مقایسه با طرحهای موازی دیگر دانشگاهها بازده بهتری داشته و منتج به دستاوردهای مفیدتری شود.
وی تبیین کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای گسترش اقدامات دانشبنیان خود و ایجاد تحول اساسی در حوزه فناوری رویکرد جدیدی اتخاذ کرده، اعضای هیئتعلمی، دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه آزاد اسلامی باید درصدد مسئلهمحوری و تجاریسازی ایدهها و محصولات دانشبنیان خود باشند تا بتوانند پا به پای دانشگاههای مطرح دنیا در این حوزه گام بردارند.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/پ
انتهای پیام/